zondag 15 april 2018

Teken

Beste hardloop vrienden, Het is super mooi weer maar dat weten de teken ook inmiddels dus let op, kom niet voor verrassingen te staan en check je zelf even goed op deze vervelende beestjes.

zaterdag 17 maart 2018

Wedstrijd

Veel veel plezier, Trainers, Lopers, en geïnteresseerden 🏃van LOL-MALDEN met het lopen van jullie Stevensloopwedstrijd.

Tip van de dag: Laagjes aan, beter iets uit te trekken dan een uur kou te lijden 🌞
Tip na de wedstrijd: chocomelk, cola, chips, of gevulde koek😋

woensdag 28 februari 2018

Opening vernieuwd Cooperpad

Ruim 30 lopers waren aanwezig bij de opening van het nieuwe Coopertest uitslagenbord.
Het vernieuwde uitslagenbord van de Coopertest. 
Dit bord is op advies van Louisa Wischmann oprichtster LOL-MALDEN  door de  
Atletiek Unie doorberekend t/m 90 jaar.


Enkele lopers bezig met een Warming Up voor de 12 minuten Coopertest conditie


Mevr. M. Bos van de gemeente Heumen en onze voorzitter Hr. E. Dracht hebben onder koude weers omstandigheid maar wel met warme belangstelling van de lopers, het bord onthuld 



Invloed van koude op prestatie



Uit Prorun
Door Miriam van Reijen

Trainen in de kou heeft zo zijn charmes. De prikkelende kou tijdens het lopen op je wangen is niet altijd onplezierig. Maar het is wel goed om je te realiseren dat de kou een grote invloed heeft op het functioneren van onze spieren én op de prestatie. Lees wat er in je lichaam gebeurt tijdens kou en hoe je jezelf hier het beste tegen kunt wapenen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
ad by streamads
Een daling van 7 graden kan fataal zijnWat voor de een comfortabel voelt is voor de ander al snel te koud. Kou kan dan ook het beste worden omschreven als een situatie waarbij de lichaamstemperatuur (normaal gesproken gemiddeld 37 graden) daalt en de homeostase (balans in het lichaam) wordt verstoord. Wind, lage temperaturen en vochtige lucht dragen bij aan kou. Een daling van slechts 2 graden in lichaamstemperatuur kan al voor problemen zorgen. Bij 30 graden bestaat er een aanzienlijke kans op overlijden.
Koude handen en voeten
Het lichaam gebruikt een aantal mechanismen om te voorkomen dat de lichaamstemperatuur daalt onder koude omstandigheden. Een van deze mechanismen is vasoconstrictie, letterlijk bloedvatvernauwing. Hierdoor kan er minder bloed naar de ledematen stromen en blijft het warme bloed dicht bij het lichaam. Met als gevolg de bekende koude handen en voeten. Een tweede manier om een daling in lichaamstemperatuur tegen te gaan is rillen. Rillen is niets anders dan het onvrijwillig en snel samentrekken van spieren. Dit kost energie en levert warmte op, tot wel vijf keer de normale waarden.
Meer en dieper ademhalen in de kou
Een andere reden waarom inspanning in de kou meer energie kost heeft te maken met je ademhaling. De verdamping van zweet op je lichaam zorgt voor afkoeling. Maar ook je ademhaling speelt hierbij een belangrijke rol. De lucht die je inademt bevat vocht. Vocht dat wordt verwarmd door je lichaam en weer wordt uitgeademd. De warmte die op die manier verloren gaat zorgt er ook voor dat je lichaam afkoelt. Als de lucht erg koud en erg droog is haal je meer en dieper adem dan bij warme, vochtige lucht. En dus verlies je meer warmte. In de bergen met koude en droge lucht kun je zo meer
Warmte verliezen via je ademhaling van door de verdamping van zweet.




Minder kracht in de kou

Voordat een spier samentrekt en kracht kan leveren moet er een signaal van de hersenen, via de zenuwbanen naar de spier gaan. Bij kou werken deze signalen minder goed dan onder warmere signalen. Hierdoor is het signaal dat spieren opdracht geeft samen te trekken minder snel en minder effectief. Met als gevolg een vermindering van kracht en moeite met het uitvoeren van fijne motorische handelingen. Wel eens geprobeerd met koude vingers een slot te openen? Bij ouderen reageert het zenuwstelsel minder snel op kou- of warmte. Hierdoor blijft de maximale kracht onder koudere omstandigheden bij ouderen beter gehandhaafd.

Springen en sprinten in de kou

Bij het leveren van maximale kracht zoals tijdens sprinten of sprinten moeten alle spiervezels gelijktijdig en volledig worden geactiveerd. Omdat juist deze snelle en volledige activatie gehinderd wordt door kou worden sprint- en springprestaties meer aangetast dan duurprestaties. Bij duurprestaties is er ook eerder sprake van een te hoge temperatuur die de prestatie belemmert. Zo laat een grootschalig onderzoek onder marathonlopers zien dat er snellere tijden worden gelopen bij een temperatuur van 5 graden. Bij temperaturen hoger dan 15 graden waren de meeste lopers aanzienlijk langzamer. De meeste sprinters functioneren pas goed bij temperaturen boven de 15 graden.

Rokers meer problemen in de kou

Dat roken een flink aantal nadelige effecten heeft op je gezondheid is niets nieuws. Maar wist je dat rokers ook meer problemen hebben in de kou? Waarschijnlijk heeft dit te maken met een slechtere conditie van de bloedvaten en dus minder mogelijkheid tot aanpassing in koude of warme omstandigheden. Ook alcohol heeft een negatieve invloed. Het remt de ril-reactie van het lichaam bij kou, verlaagt de lichaamstemperatuur en voorkomt dat je goed aan kunt voelen hoe koud je eigenlijk bent.

Dehydratie; ook in de kou!

Dat je voldoende moet drinken en het risico loopt op dehydratie in warme omstandigheden is algemeen bekend. Maar ook als het koud is moet je zorgen dat je voldoende vocht binnenkrijgt. Koude lucht is namelijk bij uitstek droge lucht. Koude lucht kan namelijk weinig vocht vasthouden. Dit kan ervoor zorgen dat je bij inspanning in de kou makkelijker vocht verliest (het zweet op je lichaam verdampt snel) én meer risico loopt op dehydratie. Bovendien zorgt kou ervoor dat je minder gevoelig bent voor dorstsignalen van het lichaam. 

vrijdag 16 februari 2018

OPENING VERNIEUWD COOPERPAD Op zaterdag 24 februari a.s. wordt het vernieuwde Cooperpad in het bos Maldensvlak geopend. Het oude bord en de paaltjes zijn vernieuwd. Dat heeft gemeente in nauwe samenwerking met Stichting LOL Malden gedaan. Er zijn bijvoorbeeld nieuwe indelingen van leeftijdsgroepen gemaakt. Wilt u ook uw conditie meten, of meer informatie over het Cooperpad? Kom dan naar de opening op zaterdag 24 februari. We verzamelen om 9.30 uur bij VCM in Malden, Lierseweg 4. Om 10.00 uur lopen we naar het nieuwe bord in het bos en onthullen we dit. Dan fluiten de trainers van Stichting LOL Malden af en kunnen deelnemers de 12 minuten hardlopen. Daarna worden de scores genoteerd en bij terugkomst bij VCM onder genot van koffie/ thee wordt de uitslag bekend gemaakt. Iedereen is van harte welkom, van jong tot oud. Nadere informatie Stichting LOL Malden (tel. 0630687444)

donderdag 8 februari 2018

Waarom moet je ook je enkels trainen?

We weten het al langer. De beste lange afstandslopers zijn niet zo goed geworden omdat ze alleen maar hardlopen. Om harder, beter, sneller en sterker te kunnen lopen wisselen ze hun looptrainingen af met andere vormen van training, zoals crosstraining, krachttraining en interval. Onderzoek wijst uit dat deze elementen voor iedere loper van belang zijn om een betere loper te worden. Maar veel lopers vergeten nog een cruciaal onderdeel van de training: verbetering van de balans. Ook hier wijst onderzoek uit dat het trainen van balans acute enkelverstuikingen kan voorkomen, het herstel bevordert en daarnaast de kans op enkelblessures in de toekomst kan verkleinen. Het laatste geluid wat een loper wil horen is een plop, knak of scheurend geluid van een verstuiking. Afhankelijk van de ernst kan zo’n verstuikte enkel een trainingsschema flink in de war gooien. Genezing duurt doorgaans 4 weken tot een eindeloze 12 maanden. Daar heeft geen enkele loper tijd voor. De oorzaak van een verstuiking? In tegenstelling tot overbelastingsblessures, zoals shinsplints of de runner’s knee, zijn enkelverstuikingen acute trauma-gerelateerde verwondingen, die meestal op oneffen terrein ontstaan. Hierdoor rekken of scheuren één of meer banden die de enkel en de voet verbinden, waardoor zwelling en bloeduitstortingen ontstaan op de plek van het letsel. Het gebeurt vaker dan je zult denken. In Nederland zijn enkelverstuikingen de meest voorkomende sportblessures. In 2013 liepen bijna 700.000 sporters een blessure aan de enkel op! Toch hoef je niet door je enkel te gaan op een trail, tijdens een obstacle run of door het missen van een afstapje om enkelklachten te krijgen. Ook niet-acute enkelklachten komen bij hardlopers voor. Een groot deel van de hardlopers neigt naar een overstride (te grote pas) of traint op een tempo, die kunnen leiden tot pijnklachten in de enkel. Hardlopen is een plyometrische activiteit, waarbij de gewichtsverplaatsing van het ene naar het andere been met relatief kort grondcontact veel vraagt van de spieren, banden en gewrichten. Dit kan leiden tot een overbelastingsblessure. En dan komt het balansvraagstuk om de hoek kijken. Als een hardloper moeite heeft met het balanceren op één been op een gelijke ondergrond, wordt hardlopen nog ingewikkelder als gevolg van de grote krachten en het dynamische karakter van de sport. Nog niet overtuigd van het belang van een goede balans? Check dan nog even deze redenen om aan je enkelbalans te werken. Zie verder: www.prorun.nl/gezondheid/blessurepreventie/de-meest-voorkomende-oorzaken-van-blessures-die-worden-vergeten

zondag 14 januari 2018

Stichting LOL Malden

Tijdens de laatste bijeenkomst van de werkgroep LOL Malden 2.0 hebben wij stil gestaan bij het heugelijke feit dat Stichting LOL Malden een feit is!!!